For mig er grænsen mellem foredragsholder, inspirator, rådgiver og konsulent flydende, men her præsenterer jeg essensen af de opgaver jeg de seneste 10 år har løst for nogle af landets største virksomheder.
Essensen af mit arbejde indenfor virksomheder har altid været, at få mennesker til at opdage nogle blinde punkter, forestillinger, foretrukne sandheder og fastfrosne antagelser som stod i vejen for at de kunne få det optimale ud af deres samarbejde med andre, fordi det stod i vejen for at de kunne respektere og forstå dem de arbejder sammen med, men som ikke er som dem selv.
Dette arbejde har primært omhandlet oversættelse imellem - og indsigt i - forskellige nationale kulturer i mine år som ansat og partner i forskellige konsulentvirksomheder.
Men det kan også handle om at se de forskelle imellem køn, der optræder på en arbejdsplads eller udfordringerne med at have eksempelvis humanister, eller andre akademikere, på klassiske produktionsvirksomheder.
Samlet set handler det om at få øjnene op for hvordan andre er forskellige for dig, lære hvad det betyder for samarbejdsrelationerne og finde ud af hvordan vi bliver enige om en fælles vej. Dette beskriver jeg i min bog "Kulturforståelse for Stenalderhjerner" som henholdsvis Mapping, Cultural Awareness og Bridging.
Nedenfor beskriver jeg under overskrifterne - "Specifikke kulturer" og "Samarbejde over kulturgrænser" de typiske opgaver jeg har foretaget for virksomheder. Opgaver jeg altid forsøger at skræddersy mine kunders dagsorden og situation, samt levere på en enkel, forståelig og relevant måde - med et minimum af konsulent BS og anden tom snak.
Jeg tror på at oplysning, vejledning og bundsolid praktisk viden er det som mine kunder har brug for. Ikke tom managementsnak, selvopfundne begreber eller modeller, der ingen steder peger hen, eller overdrevne gyldne løfter. Jeg tror på, at kunden ved hvad de vil have og ikke skal sælges alt mulig som de ikke har brug for, bare fordi konsulenten gerne vil af med det.
Jeg siger nej til opgaver jeg ikke er kvalificeret til eller for den sags skyld interesserer mig for.
Som selvstændig, og igennem virksomhederne Living Institute og MindLab, har jeg arbejdet med en række forskellige kunder i Danmark og udlandet. Iblandt dem:
ARLA, Carlsberg, Cheminova, Chevron, Coloplast, Aarhus Universitet, Rambøll, Novo Nordisk, LEGO, Nordea, Københavns Universitet, Bestseller, Rockwool, Nilfisk, Maersk, Lundbeck, Landbrug og Fødevarer,KMD, Kaospiloterne, IDA Ingeniørforeningen, Leo Pharma, Merck, Danske Bank, Siemens Windpower, Vestas, TORM, Udenrigsministeriet, Den Amerikanske Ambassade, Oticon, Væksthus Sjælland, Dansk Industri, DTU, Det Maritime Danmark, DONG, Energinet, Ernst & Young, Fritz Hansen, Vattenfall og mange mange andre.
Oplæg og rådgivning med udgangspunkt i særlige landekulturer med relevans for samarbejde og forretning.
Igennem mit arbejde med virksomheder og organisationer, og igennem et grundigt studie af konkrete kulturer, har jeg specialiseret mig i at forklare særligt forkskellen på den danske kultur og en lang række andre nationers.
Det "mærkelige" danske
Mit ambition er først og fremmest at give danskere et indblik i deres egen kultur, så de lærer hvordan det, de selv oplever som "normalt", i virkeligheden er meget særligt. Dette oplæg holder jeg gerne med både danskere og udlændinge på samme tid og selvfølgelig også på engelsk
og det amerikanske, polske tyske, eller hvad med kulturforskellene i Norden?
Derudover kender jeg også til en lang række andre af de kulturer vi ofte samarbejder med og kan kombinere dette på flere forskellige måder. Hovedfokus vil altid være på samarbejde, således at mine oplæg, workshops og rådgivning altid sætter fokus på forretningen eller det daglige arbejde. På den måde bliver teori til noget praktisk anvendeligt.
Workshops eller længere forløb der bibringer medarbejdere en højere grad af "Kulturel Intelligens"
Når først vi ved lidt mere om hinandens forskelle skal vi naturligvis forstå hvad vi stiller op med dem. Jeg har leveret workshops og træning i kulturforståelse i mange år - af kortere og længere varighed. På medarbejderniveau så vel som på et højt ledelsesniveau. "Kulturel Intelligens" er en central kompetence for fremtidens organisationer og virksomheder, hvis de skal lykkes med deres mål i en global verden. Med udgangspunkt i mine bøger, og mange år som træner, lærer jeg jer på en underholdende, praktisk og varieret måde, hvordan I får større indsigt og forståelse for betydningen af kulturer hos jeres kollegaer, kunder og stakeholders og hvordan I håndterer forskellene mest hensigtsmæssigt.
Grupper, ledere, inspiration eller træning
Sådanne programmer kan organiseres for både grupper, enkelte ledere, teams eller hele organisationer. De kan være fokuseret på særlige nationaliteter, eller brede kompetencer og Kulturel Intelligens kan testes sammen med mine internationale samarbejdspartnere.